Változnak az állategészségügyi diagnosztikai vizsgálatok költségei
A Nébih ezúton tájékoztatja az ügyfeleit, hogy 2024. május 1-től az utánvétes fizetési módhoz kapcsolódó költségekben változás várható.
Az Állategészségügyi Diagnosztikai Laboratórium Igazgatóság nemzeti referencia laboratórium, országos illetékességű vizsgálólaboratórium az állategészségügyi diagnosztikai vizsgálatok végzésében. Igazgatóságunk fő feladata a fertőző és egyéb okból kialakult betegségek okainak tisztázása, az állategészségügyi igazgatás segítése, az igazgatási döntések szakmai előkészítése, emellett a magángyakorlatban dolgozó állatorvosok diagnosztikai munkájában, a betegségek elleni védekezésben illetve mentesítésben nyújtunk segítséget. Feladatunk továbbá, az állategészségügyi laboratóriumok ellenőrzése és értékelése, helyszíni vizsgálatokkal az állatorvosok munkájának segítése, illetve az állatok tartásával, szállításával kapcsolatos igazolások kiállításához szükséges laboratóriumi vizsgálatok végzése.
FELHÍVÁS! 2024. május 1-től az utánvétes fizetési móddal történő megrendelés esetén, a megnövekedett költségek miatt, az utánvét költsége kiszámlázásra kerül.
Az aktuális díjak – értékhatártól függően - a következők:
• 0 Ft-20.000Ft 1.622Ft+ÁFA
• 20.001Ft-50.000Ft 1.724+ÁFA
• 50.001Ft-100.000Ft 1.979+ÁFA
Felhívjuk figyelmüket, hogy továbbra is lehetőségük van a mintákat online megrendeléssel küldeni a papír alapú helyett és természetesen lehetőség van átutalásos fizetési mód választására.
Mivel a laboratóriumok működésének, illetve akkreditációjának alapvető feltétele az általuk végzett vizsgálati területeken elérhető jártassági vizsgálatokon történő részvétel, ezért a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Állategészségügyi Diagnosztikai Igazgatóság az állategészségügyi vizsgálatokat végző laboratóriumok számára biztosítja ennek lehetőséget meghatározott program szerint.
A MSZ EN ISO/IEC 17025 szabványnak megfelelően, és a NAH állásfoglalása szerint minden laboratóriumnak részt kell vennie jártassági / laboratóriumok közötti összehasonlító vizsgálatokban. A laboratóriumok részéről a jártassági vizsgálatok célja az, hogy a megfelelő vizsgálati teljesítményüket igazolják az ügyfelek, az akkreditáló szervek, a szabályozó hatóságok és önmaguk részére.
Bármely állatorvos adhat meghatalmazást egy magánszemélynek. A meghatalmazottnak szerepelnie kell a Nébih partner adatbázisában és rendelkeznie kell KAÜ-s (ügyfélkapus) azonosítással.
A vizsgálati megrendelő beküldésére, hitelesítésére. A meghatalmazott általi beküldés egyenértékű azzal, mintha maga az eljáró állatorvos írta volna alá a megrendelőt.
A meghatalmazó részéről nincs szükség további jóváhagyásra.
A LABOR megrendelői felületen a bejelentkezett állatorvos készítheti el a maghatalmazást. A partnerkereső segítségével, néhány adat megadásával kiválasztja a meghatalmazni kívánt magánszemélyt az adatbázisból és maga a meghatalmazás is néhány másodperc alatt elkészül.
A LABOR megrendelői felületen a meghatalmazás bármikor visszavonható, a visszavonás néhány másodpercet vesz igénybe.
A leendő meghatalmazottak a Nébih ÜPR felületen tudnak regisztrálni, a https://upr.nebih.gov.hu címen.
A regisztrációhoz KAÜ-s (ügyfélkapus) azonosításra is szükség van.
Mindenekelőtt érdemes átolvasni a tematikus felhasználói útmutatókat, amelyekben lépésről lépésre bemutatjuk az egyes funkciókat. A képes útmutatók
A https://labor.nebih.gov.hu/ oldalon, vagy a Nébih ÜPR-en keresztül, az ügykatalógusból: https://upr.nebih.gov.hu/ng/ugyintezes/ugykatalogus
A rendszer KAÜ-s (ügyfélkapus) azonosítással használható, ami önmagában hitelesíti a felhasználót. Ennek köszönhetően az eljárás során nincs szükség további aláírásra, jóváhagyásra.
Állatorvosok, valamint az állatorvosok meghatalmazottjai. Meghatalmazás online elkészíthető és visszavonható néhány kattintással.
A megrendelő kinyomtatására és aláírására nincs szükség. A KAÜ-s bejelentkezés hitelesíti az állatorvost. Meghatalmazott eljárása esetén sem szükséges egyéb aláírás, jóváhagyás.
A költségviselőnek nem kell aláírnia a vizsgálati megrendelőt.
Igen, egy ideig. Az online beküldött vizsgálati megrendelők adminisztrációs díja azonban jóval alacsonyabb, mint a papír alapon beküldött megrendelőké.
Ritkán, de mint minden online rendszernél, így a KAÜ-nél is előfordulhatnak frissítések, leállások. Hiba esetén érdemes némi idő elteltével újra megpróbálni a belépést.
A Nébih rendszereit érintő előre tervezett üzemszünetekről előzetesen tájékoztatjuk a rendszer felhasználóit.
2021. július 1-től megnyílik a lehetőség a LABOR megrendelői felületen a meghatalmazások elkészítésére. Ugyanettől az időponttól kezdve az ASP eredményközlőket a megyék, járások számára csak a LABOR megrendelői felületére publikáljuk, egyéb csatornákon nem küldünk eredményközlőt.
2021. július 15-től az ASP vaddisznó vizsgálati megrendelőket már csak állatorvosok és azok meghatalmazottjai küldhetik be az online felületen.
2021. augusztus 1-től online küldhetők be az ellenőrző vizsgálatok vizsgálati megrendelői, ezen vizsgálatoknál bevezetjük az elektronikus eredményközlést.
2021. október 1-től bevezetjük az export vizsgálatok elektronikus eredményközlését – próbaüzem jelleggel.
2021. november 1-től online küldhetők be az export vizsgálatok vizsgálati megrendelői, ezen vizsgálatoknál bevezetjük az elektronikus eredményközlést.
2022. január 1-től online küldhetők be bakteriológiai, kórbonctani vizsgálatok vizsgálati megrendelői, ezen vizsgálatoknál bevezetjük az elektronikus eredményközlést.
Nincs, a rendszer használata díjtalan. Sőt, a papír alapú vizsgálati megrendelésekhez képest az online megrendelés adminisztrációs díja számottevően alacsonyabb.
Többek között megszűnik a „papírozás”, a mintára elengedő lesz az azonosítót ráírni. Az állatorvos a meghatalmazás funkció révén másokat is bevonhat az adminisztrációba. Gyorsabbá válik az eredmények kiadása is és az állatorvos közvetlenül, akár e-mail-ben is értesül majd az eredményről.
2021. augusztus 1-jétől szakaszosan, az online megrendelési lehetősége megnyitásával együtt, megváltoznak a papír alapú vizsgálati megrendelők formanyomtatványai. Az új, „egy aláírós” nyomtatványokat a https://portal.nebih.gov.hu/allategeszsegugyi-diagnosztika oldalon érik majd el az érintettek.
Az új rendszernek köszönhetően gyorsabbá válik a szakmai munka, hisz az állatorvos akár a tulajdonos távollétében, szóbeli konzultáció alapján is haladéktalanul megrendelheti a szükséges vizsgálatot.
A LABOR rendszer notebookon vagy tableten is kényelmesen használható, melyhez csupán internetelérésre van szükség. A javasolt böngészők: Chrome, Edge, Firefox
Mindenekelőtt érdemes átolvasni a tematikus felhasználói útmutatókat, amelyekben lépésről lépésre bemutatjuk az egyes funkciókat. A képes útmutatók
Az elektronikus eredményközlő elektronikus aláírással ellátott pdf fájl.
Az eljáró állatorvos minden esetben, meghatalmazott általi beküldés esetén a meghatalmazott is megkapja az eredményközlőt.
Térítéses vizsgálatot tartalmazó megrendeléseknél a költségviselő is megkapja az eredményközlőt.
Fontos azonban, hogy az eredményközlőt csak a számla kiegyenlítése után kapják meg a címzettek.
Az eredményközlők a LABOR megrendelői felületén lesznek elérhetők az eljáró állatorvos számára. Az eredményközlőt e-mailben is lehet kérni – erről a megrendelői felületen, vagy az adategyeztető nyomtatvány (https://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/1715359/allatorvos_adategyezteto_nyomtatvany.pdf) segítségével rendelkezhet az eljáró állatorvos.
Az eljáró állatorvos meghatalmazottja szintén a LABOR megrendelői felületen fér hozzá az eredményközlőkhöz és ugyancsak kérheti e-mailben is az eredményközlőket.
Postai, illetve személyes eredményközlő átvétel esetében a megrendelő az elektronikus eredményközlő papír alapú hiteles másolatát kapja kézhez.
Eredeti, papír alapú eredményközlő a jövőben nem készül.
Igen, az online eredményközlés lényegesen gyorsabb lehet, mint a postai, vagy személyes átvétel.
Igen. Sőt, az eredeti, papír alapú eredményközlő a jövőben fokozatosan meg is szűnik. A postai, illetve személyes eredményközlő átvétel esetében is az elektronikus eredményközlő papír alapú hiteles másolatát kapja majd kézhez a megrendelő.
A rendszer használata alapvetően sem helyhez, sem eszközhöz nem kötött. Notebookon vagy tableten is kényelmesen használható, melyhez csupán internetelérésre van szükség. A javasolt böngészők: Chrome, Edge, Firefox.
A számlát a beküldő állatorvos által megjelölt költségviselő nevére és címére állítja ki a Nébih. A költségviselő egy elektronikusan elérhető nyilatkozat segítségével (https://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/1602443/Adatfelveteli_urlap_allateu_vizsgalat_megrendeleshez.pdf) nyilatkozik a számla átvételi módjáról.
Elektronikus számla átvétel esetében a számlát e-mailben küldjük pdf formátumban, a Munkalappal (a számlát alátámasztó dokumentummal) együtt. Az eredeti, papír alapú számlát is eljuttatjuk a költségviselő számára. Nyilatkozat hiányában 100 000 Ft számla értékig utánvétes számla készül, a számla és az eredményközlő egy borítékban érkezik. 100 000 felett átutalásos számlát állítunk ki, a számlát megegyezés alapján elektronikusan vagy postai úton küldjük a költségviselőnek.
Az online bankkártyás fizetési lehetőség megvalósítása jövőbeni terveink között szerepel, azonban jelenleg még nem elérhető.